تبلیغات
HD فروش فیلم و سریال با کیفیت - The Dark Knight (شوالیه تاریکی)



کارگردان : Christopher Nolan http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/4-Pulp-Fiction/2/8-The-Dark-Knight/8-The-Dark-Knight/2-The-Dark-Knight.jpg

نویسنده : Christopher Nolan

بازیگران: James Stewart, Donna Reed ,Lionel Barrymore

جوایز :

برنده اسکار:

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد – هیث لجر، بهترین تدوین صدا - ریچارد کینگ

نامزد اسکار:

بهترین طراحی صحنه و دکور،بهترین فیلمبرداری - والی فیستر،بهترین تدوین - لی اسمید،بهترین گریم،بهترین میکس صدا،بهترین جلوه‌های بصری،

خلاصه داستان :

یکسال از زمانی که دکتر جاناتان کرین « معروف به مترسک » که بطور اسرارآمیزی ناپدید شد و همچنین نقشه های راس برای نابود کردن شهر گاتهام توسط بتمن خنثی شد، گذشته است. اکنون با تلاشهای بروس وین، بتمن و کمکهای ستوان جیمز گوردون و یک بازپرس قضایی جدید به اسم هاروی دنت که قصد ازدواج با راشل را دارد، مردم شهر احساس آرامش می کنند. اما این وضعیت پایدار نمی ماند زیرا یک جنایتکار روانی و بسیار باهوش به اسم جوکر با نقشه هایش می کوشد تا آرامش شهر را بهم زده و هرج و مرج و رعب و وحشت را در شهر حاکم کند و با اینکار بتمن را به مبارزه بطلبد. بتمن با کمک هاروی می کوشد تا هر طور شده جوکر را متوقف ساخته و او را در چنگال عدالت قرار دهد اما جوکر …


http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/4-Pulp-Fiction/2/8-The-Dark-Knight/8-The-Dark-Knight/2-The-Dark-Knight.jpg


برای خواندن كل نقد و بررسی روی ادامه مطلب كلیك كنید

نقد و بررسی کامل فیلم

 

The Dark Knight (شوالیه تاریکی)

راجر ایبرت

بتمن دیگر تنها یک داستان مصور سرگرم کننده نیست. شوالیه تاریکی پرمخاطب Christopher Nolan گام فراتر از داستان اقتباسی و نسخه های پیشین نهاده و به تراژدی مسحور کننده بدل گشته است. فیلم شخصیتهایی خلق کرده است که بیننده با آنها به خوبی همزادپنداری میکند و این را مدیون بازیگری، کارگردانی، فیلمنامه کیفیت فنی بالای کل فرایند تولید است. درواقع شوالیه تاریکی و Iron Man (البته در سطحی پایینتر) توانسته اند استانداردهای تازه ای را برای اقتباس از داستانها مصور تعریف کنند.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/dark-knight/The-Joker-and-Batman-the-dark-knight-2022994-967-1450.jpgشوالیه تاریکی تنها داستانی ساده در مورد تقابل خیر و شر نیست. بله، بتمن نقش مثبت و جوکر نقش منفی فیلم هستند. ولی بتمن شخصیت پیچیده تری از یک ابر قهرمان را به تصویر میکشد که شهروندان Gothem City از یک سو برای اینکه بر مقابل ظلم مقامات شهری و گروهای تبهکاری ایستاده است، یک صدا او قهرمان مینامند و از سویی دیگر به قتل یک پلیس متهم اش میکنند. جوکر نیز به همین صورت تنها یک "آدم بده" ی ساده نیست.  بلکه شخصیتی شیطانیست که با رفتارهای فریب دهنده و مظلوم نمایی  دشمنان خود را بر سر دوراهی قضاوت قرار داده و گمراه میکند.

کلیدی ترین نقش فیلم یعنی جوکر را Heath Ledger بازی میکند که جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را نیز پس از مرگش برایش به ارمغان آورد. او در به تصویر کشیدن شخصیت جوکر به خوبی از کلاسیک صامت “The Man Who Laughs” (مردی که میخندد - 1928) الهام گرفته است. شخصیتی که خنده هایش آزاردهنده است، ادعا میکند به دنبال انتقام هولناکی از جامعه به خاطر تنبیه وحشتناک پدرش در کودکی است و گریم دلقک گونه اش شلخته تر از نمونه فیلمهای پیش است که نوع شخصیت اش را بهتر بروز میدهد. نقشه ها او بسیار مبتکرانه و شطانیست. به طور مثال، در یکی از سکانسهای آخر فیلم موقعیتی برای دو گروه از مسافرین ایجاد میکند که هر کدام باید کشتی گروه مقابل را قبل از دیگری منفجر کند. در واقع در جای جای فیلم بتمن (با بازی Christian Bale)، بازرس گوردن (با بازی Gary Oldman) و دادستان شهر هاروی دنت (با بازی Aaron Eckhart) را در موقیتهایی قرار میدهد که مجبورند تصمیمات اخلاقی غیرممکنی بگیرند. به طوری که در پایان فیلم تمامی اصول اخلاقی بتمن به چالشی کشیده میشود.

به دلیل بازی قوی بازیگران و اینکه کارگردان اجازه نمی دهد تا جلوه های ویژه شخصیتها را تحت الشعاع قرار دهد، جنبه درام داستان به خوبی بر بیننده اثر می گذارد.

جلوه های ویژه فیم فوق العاده است. به تعداد و نحوه اجرای انفجار ها توجه شده و چند سکانس تعقیب و گریز پرهیجان و حرفه ای نیز وجود دارد. با اینکه لوکیشن های فیمبرداری در شیکاگو است ولی نمادهای مشهور شهر مانند Marina City, Wrigley Building یا Skyline نشان داده نمی شود. در واقع هدف Nolan ساخت یک گزارش تبلیغاتی برای شهر نبوده بلکه سعی میکند محیطی سیاه با آسمانخراشهای بلند را به تصویر بکشد که بتمن بر فراز آنها میدود و گاه با شنلش پرواز می کند.

خط روایی داستان چیزی جز تلاشهای جوکر برای تحقیر شخصیتهای مثبت، آشکار کردن هویت اصلی بتمن و تبدیل آن به یک فرد یاغی و بی مصرف نیست. او گوردن و هاروی دنت را نیز در لیست سیاه خود قرار میدهد و سعی دارد تا با ترفندهایی اینطور جلوه دهد که راشل داوز (با بازی Maggie Gyllenhaal) دختری که روزی بتمن به او علاقه داشته ، همانی است که الان هاروی عاشقش است. ترفندهایی که بیرحمانه تر از آنی هستند که او فکر میکند زیرا از هویت اصلی بتمن خبر ندارد. دیالوگهای Heath Ledger به خوبی نوشته شده است بطوریکه تنها شاهد ژشت ها و رفتار بیمارگونه معمول از جوکر نیستیم. این شخصیت در فیلم از لحاظ روانشناسی بسیار پیچیده است بطوریکه دوراهی هایی که بر سر راه شخصیتهای خوب داستان قرار میدهد و دلایلی که برایشان میاورد را به درستی توجیه می کند. فیلمنامه Christopher Nolan و برادرش Jonathan (که همکاریشان اولین بار از Momento آغاز شد) پیش از آنچه تصور می کردیم دارای عمق و مضمونی شاعرانه است.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/dark-knight/the_dark_knight_3.jpgحضور دو شخصیت مکمل دیگر با بازی Morgan Freeman و Michael Caine نیز در ساختار روایی داستان دارای اهمیت است. Freeman در نقش دانشمند نابغه ای با نام لوسیوس فاکس مسئول اداره مرکز زیرزمینی بروس وین و مخالف قانون شنود مکالمات شهروندان Gotham City است که به نوعی بیانگر قانونی چالش برانگیز در سیاست امروز امریکاست. Caine نیز مستخدمی وفادار است که بهتر از هر کس وین را میشناسد و تصمیمی درست در مورد نامه ای مهم میگیرد.

Nolan فیلم بسیار خوب "Batman Begins" را نیز در سال 2005 کارگردانی کرده است که جزئیات بیشتری نسبت به فیلمهای پیشین در مورد شرایط قبل از تولد بروس وین و عقایدش توضیح میدهد. اما اینبار نوبت جوکر است هرچند گذشته اش به جای فلاش بک، تنها در چند دیالوگ آشکار می شود. اگرچه، در فیلم ارجاعی به کودکی بتمن داده نمی شود ولی تماشاگر از فیلم قبلی او را میشناسد و متوجه می شود که داستان در واقع چالش میان دو فرد بالغ است که با مسائلی در کودکی شان دست به گریبانند. یکی سعی دارد خوب باشد و دیگری شر. چیزی که هردو بطور غریزی به آن آگاه هستند.

تمامی فیلمهای اقتباس شده از داستای مصور در یک نکته اساسی مشترک هستند و آن این است که کارگردان سعی می کند داستانی فراتر از ماجراهای نسخه مصور بگوید. “Spider-Man II” اهدافی فراتر از داستان مصور برای قهرمانانش تعریف میکند و در “Hellboy II” کارگردان دیدگاه های فانتری خود را پرورش می دهد. ولی در  “Iron Man”و بیشتر از آن در شوالیه تاریکی، این گونه سینمایی مفهومی عمیقتر پیدا می کند. آنها به چیزی رسیده اند که خوانندگان داستان های مصور به طور ضمنی درک کرده اند و آن تلنگر به احساسات مهم انسان مانند ترس، آرزوها، فانتزی ها و زخمهای روانی است. بتمن که خود ریشه در گونه فیلم نوار (Noir) دارد، بهرین نمونه از این نوع دید به داستان است.

نولان در دو بتمن خود شخصیت های اصلی را به بوم سفیدی برای بروز احساسات مختلف انسان تبدیل کرده است. بروس وین فردیست که عمیقاً در چالش و دردسر زندگی میکند و در این راه به پختگی رسیده است. و اگر روزی برسد که لباس بتمن را کنار بگذارد قادر به انجام هر کاری خواهد بود.



هشت پرسش در رابطه با فیلم «شوالیه تاریكی»

 

1.پرسش بزرگ: قهرمانی به نام بتمن از كجا آمده و چرا هنوز تا این حد برای برخی از مردم جذابیت دارد؟

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/dark/92564424226150981127.jpgچرا این پرسش مطرح است زیرا فیلم «كیپ كروسدر» با عنوان شوالیه سیاه با فروش هنگفتش و نیز نقد های جنجال برانگیز درباره ایفای نقش «جوكر» توسط «هیت لجر»، هنرپیشه مطرح هالیوود كه در ماه ژانویه درگذشت، به یكی از پدیده های سینمایی سال ۲۰۰۸ تبدیل شده است.. این قهرمان از كجا می آید شخصیت بتمن ساخته و پرداخته ذهن باب كین هنرپیشه و بیل فینگر نویسنده است.این دو در سال ۱۹۹۳ همكاری خود را در خلق شخصیتی برای مجموعه Detective Comics آغاز كردند.طرحهای اولیه از بتمن امروزی بسیار فاصله داشت.‎/.ابرقهرمانی بالدار با تن پوش قرمز كه امروزه همه ما آنرا می شناسیم.با گذشت زمان و ارائه چند طرح دیگر توسط این دو هنرمند، شخصیتی كه بیشتر شبیه بتمن شوالیه سیاه ۲۰۰۸ بود متولد شد.این مرد در مدت كوتاهی ستاره كارتون ها و فیلم هایی شد كه با نام او اكران می شدند!

2.دلیل چنین موفقیتی چه بود؟

از همان ابتدای كار، بتمن با سایر ابر قهرمان ها تفاوت داشت.رقیبهای او، سوپر من و مرد عنكبوتی لباسهایی با رنگهای اصلی پرچم امریكا به تن دارند، درحالیكه بتمن لباسی به رنگهای سرمه ای و مشكی به تن دارد و از این بازیهای پشت پرده بری است.از طرفی هیچ ابرقهرمان دیگری چنین داستان زندگی غم انگیزی ندارد.زمانیكه «بروس وین» پسر بچه خردسالی است، قتل والدینش را به دست ولگرد بیرحمی به نام «جوچیل» می بیند و با خود عهد می بندد كه پس از آن تمام عمر و انرژی خود را صرف گرفتن انتقام آنها كند و تمام مجرمین زیرزمینی را به سزای اعمالشان برساند.او در دوران كودكی تصادفاً در چاهی پر از خفاش می افتد و این مسئله بعدها در انتخاب سبك برای او بی تاثیر نمی ماند.پس از تلخكامی های دوران كودكی، بروس خانه قصر مانند خود را ترك می كند و راهی شرق آسیا می شود.در همین جریان با یك مربی خشن و جدی به نام «دوكار» آشنا می شود و فنون رزم را از این استاد فرا می گیرد.‎/. موضوع دیگری كه در مقایسه برای كودكان جذابیت دارد، اینست كه سوپر من از سیاره دیگری می آید، اما بتمن زمینی است و واقعی تر به نظر می رسد.كوین اسمیت، از قول كارگردان فیلم می گوید:«بتمن درباره بیم است و سوپرمن درباره امید، و این تفاوت اصلی این دو است!»

پیشرفت این شخصیت از انیمیشن تا فیلم چگونه بود اولین جرقه شكل گیری شخصیت بتمن در سال ۱۹۶۶ با پخش یك مجموعه تلویزیونی در امریكا با نام ماجراهای كتاب طنز زده شد.از این مجموعه استقبال فراوانی به عمل آمد، اما به دلایلی پس از یك دوره موفقیت دو ساله ناگهان این مجموعه با تمام شخصیت های محبوبش به فراموشی سپرده شد و با ركود مواجه گشت.پس از آن در طی ۲۰ سال مجموعه های متعددی با همان مضمون ساخته شد، اما نتوانست همان میزان محبوبیت را كسب كند.سرانجام درحالی كه به نظر می رسید شخصیت بتمن نفس های آخرش را می كشد، نویسنده ای مجموعه چهار جلدی «شوالیه سیاه بازمی گردد» را تالیف كرد و جانی دوباره به این شخصیت بخشید و از همان زمان بتمن محبوبیت از دست رفته خود را بازیافت و دوباره متولد شد!

3.چه چیزی بتمن كنونی را متفاوت جلوه می دهد؟

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/dark/37745772949439576426.jpgدر نسخه جدید بتمن مرد ۵۰ ساله ای است كه به دوران بازنشستگی خود پایان می دهد و به قصد گرفتن انتقام انسانهای رنج دیده و آسیب پذیر به مبارزه با اشرار زمان خود و تروریست های شهر «گوتام» برمی خیزد.برداشت تیم برتون از بتمن در سال ۱۹۸۹ شباهت زیادی با بتمن كنونی داشت كه به شخصیت قبلی تر از وی متعلق به مایكل كیتون جنبه ای تاریك تر و خشونت بارتر افزوده بود.در این نسخه جدید نیز مانند نسخه های پیشین بتمن، تاكید اصلی بر این است كه بروس وین نه تنها به هیچ عنوان یك «قهرمان» نیست، بلكه انسانی عادی از بطن یك جامعه است كه بیشتر هوشیار و زیرك به نظر می رسد تا قهرمان!به نظر می رسد بتمن از این نقطه نظر از تمام داستانهای ابرقهرمانی پیشین متفاوت است.او از پیشرفته ترین تكنولوژی ها بهره می گیرد و ابزارش قدرت بدنی، پول و هوش سرشار مشهورش است.از دیدگاه منتقدین این اولین بار بود كه یك ابرقهرمان مخاطبانش را انسانهایی عاقل و بالغ قلمداد می كرد! از همین رویكرد، روزنامه واشنگتن پست از آن به عنوان «قصه خشونت مدنی» یاد كرد.

4.اتفاق بعدی چه بود؟

پس از اولین نسخه كه موفقیت كمتری بدست آورد، برتون توسط استودیو بركنار شد و جست وجو برای روی كار آوردن كارگردان محبوبتری آغاز شد.قطعاً حاصل اولین تلاشهای جول اسكوماچر به نام «بتمن برای همیشه»با نقش آفرینی وال كیلمر موفقیت هایی گیشه ای كسب كرد.اما نسخه بعدی، بتمن و رابین كه حاصل كار جرج كلونی بود به خاطر سبك مبالغه آمیزش مورد تمسخر مخاطبان و منتقدین قرار گرفت.بدنبال آن با روی كار آمدن ابر قهرمانان جدیدی از جمله مرد عنكبوتی و ایكس من كه آشكارا الهام گرفته از اثر اورجینال برتون بودند تحولی در دنیای فیلم های قهرمانی روی داد و كم كم شخصیت بتمن رو به فراموش شدن گذاشت.در نهایت در سال ۲۰۰۵ كریستوفر نولان با نسخه جدیدی به نام «بتمن آغاز می كند» بتمن همیشه پیروز را به شكل كریستیان بیل دوباره به صحنه ها بازگرداند.

5.چرا گیشه همواره در جست وجوی ابرقهرمان هاست؟

جواب ساده است!مخاطبان همیشه در جست وجوی چنین شخصیت هایی در فیلم ها هستند.هالیوود نخستین بار در سال ۲۰۰۰ پس از موفقیت چشمگیر و غیر منتظره ایكس من به این واقعیت پی برد و از آن هنگام هم هیچ گاه این فرمول با شكست روبه رو نشده است.این امر تا حدودی نتیجه علاقه خوانندگان كتاب به كتاب های ماجراجویانه و در نتیجه فیلم های ساخته شده بر اساس این كتابهاست و بخشی دیگر از آن هم نتیجه استودیوهای فیلمسازی است كه می توانند با تلاشهای ویژه بصری انواع مختلف و متعددی از عناصر فانتزی خود را برای هرچه جذاب تر كردن این فیلم ها بكار بگیرند. ممكن است دلایل درك ناپذیر دیگری نیز برای محبوبیت این نوع فیلمها وجود داشته باشند.جاش فلاناگان، بلاگر سینمایی، در این باره می گوید:«این نوع فیلمها را می توان تا حد زیادی وطن دوستانه تلقی كرد.در واقع این سبك همان چیزی است كه ایالات متحده در شرایط كنونی شدیداً خواستار آن است.این بحث ها در روزهای اخیر در بین عده زیادی از مردم طنین انداخته است.

6.آیا این موفقیت مداوم خواهد بود؟

با نگاهی به موفقیت چشمگیری كه شوالیه سیاه بدست آورد جواب مثبت است.اما اگر فیلم های دیگر از این دست از جمله مرد آهنی را در نظر بگیریم كه ۵۶۵ میلیون دلار فروش داشت و به رغم نقش آفرینی ستارگانی چون رابرت دونری جی آر و وینت پالترو در آن نتوانست محبوبیت شوالیه سیاه را به دست آورد، خواهیم دید كه این بحث هنوز جای تعمق دارد.منتقد سینمایی راس دوتات معتقد است:«در حال حاضر راه برای تلاشهای ادبی به منظور آفرینش شخصیتهایی كه دست كم به اندازه مرد آهنی ابهام دارند، كاملاً هموار شده است.»بنا به گفته ها، مارول، شخصی كه امتیاز بیشتر كتابها و داستانهای ابر قهرمانی (البته غیر از بتمن) متعلق به اوست، در حال حاضر استودیوی فیلمسازی مستقل خود را تاسیس نموده و برای چنین داستانهایی كه وی از سال ۱۹۳۹ آنها را به چاپ می رسانده، آینده بسیار درخشانی پیش بینی می كند.

7.در مورد خود بتمن چطور؟

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/dark/19527111791479342984.jpgآینده این شخصیت بسیار درخشان به نظر می آید.موفقیت فیلم جدید بتمن ساخت قسمت دوم آن را تضمین می كند.سری جدید كتابهای ماجراهای بتمنRIP مجموعه عظیم هواخواهان خود را یافته است و بحث های هیجان انگیز در میان این عده بیشتر در این باره است كه این قهرمان سرانجام می میرد یا خیر با این وجود بنظر نمی آید حتی از میان برداشته شدن بتمن باعث نابودی كامل این شخصیت گردد.داگلاس ولك، از منتقدان برجسته سینمایی در این باره می گوید:«در واقع چیزی به نام نسخه نهایی بتمن وجود ندارد.‎/.بلكه به تعداد فیلمسازانی كه روی این داستانها كار می كنند، می تواند برداشتهای متفاوتی از بتمن وجود داشته باشد و تمام اینها می توانند بصورت فیلم ساخته شوند و محبوبیت شخصیت محوری بتمن را چند برابر كنند.»

8.آیا بتمن برترین ابرقهرمانی است كه تاكنون خلق شده؟

بله، زیرا:

- او اغلب بخاطر هوش استقرایی سرشاری كه دارد، برترین كارآگاه جهان برشمرده می شود.

-تلخكامی های او در دوران كودكی و روحیه افسرده، غمگین و متفكر او، وی را همواره از شخصیتهای ساده تر و كم عمق تری همچون سوپرمن بسیار جذاب تر و جالب تر می نمایاند.

-او هرگز نمی تواند با نسخه اشعه ایكسی، نیروهای عنكبوتی و یا قدرتهای ماورائی مقابله كند.او حتی نمی تواند پرواز كند، فقط از شنل خود برای جهش های بلند استفاده می كند!

-نسخه تلویزیونی متعلق به سالهای ۱۹۶۰ همواره شخصیتی خنده آور و مضحك از او در ذهن ها باقی می گذارد.

 

نویسنده: فرید قدمی

منبع: روزنامه ایران، شماره 4003 به تاریخ 28/5/87

 


منبع : سایت نقد فارسی



تاریخ : پنجشنبه 30 آبان 1392 | 10:07 ق.ظ | نویسنده : دانیال احمدیان | پسندیدم
.: Weblog Themes By BlackSkin :.